וואיוס

פירוש המילה ווואיו (Vayu's) בסנסקריט היא רוח, חלל או אויר. הווואיוס מוזכרים בטקסטים הקלאסים של ההתאה יוגה (באופנישדות, ביוגה סוטרות של פטנג'לי, הגראנדה סמהיטה, שיווה סמהיטה וצ'אנדוגה אופנשד). מהטקסים השונים ניתן לראות שקיימים עשרה ווואיוס והם מחולקים לחמישה ווואיוס חיצוניים וחמישה פנימיים וכן שלכל ווואיו שם מיקום או אזור ייחודיים בגוף. הפעם הראשונה בה פוגשים במילה ווואיו בטקסט היא בריגוודה שהוא טקסט הינדי קדום (1100-1700 לפנה"ס), שם מוזכרת המילה ווואיו בהקשר לאל הרוח ההינדי - ווואיוס. בטקסטים הקדומים, מוצאים אזכור רק לחמשת הוואיוס החיצוניים. אולם רק בגהראנגה סאמהיטה ובשיווה סאמהיטה מוזכרים כל עשרת הוואיוס. העניין של אורית סן-גופטה בוואיוס התעורר לפני שנים כשנתקלה בטקסט הגראנדה סמהיטה. הטקסט מתאר את עשרת הוואיוס אך אינו מסביר את אופן בו הוואיוס קשורים זה לזה  וכן אינו מפרט את אופן התרגול בהם. אורית סן-גופטה חקרה ועבדה בשיתוף עם קבוצות תלמידים מתקדמות במשך מספר שנים לפני ובעקבות עבודה זו בנתה את האימון והתרגול אותם פירסמה בספר "שערי הרוחות - יוגה ואימון עשרת הווואיוס" שכתבה.  הספר מומלץ ביותר למי שמעוניין להרחיב ולהעמיק את ההבנה ואופן התרגול בוואיוס.

בדף זה אתאר בקצרה את הווואיוס ושילובם באימוני היוגה השונים.

 

הוואיוס החיצוניים

מקורות הוואיוס החיצוניים

בטקסטים מוקדמים מוזכרים רק חמישה וואיוס פנימיים. אולם בשיווה סאמהיטה שהוא טקסט מאוחר יותר של ההתאה יוגה, נמצא אזכור נוסף בו מתוארים גם חמשת הויואס החיצוניים המופיעים על-פי תפקודם.

 

אופן האימון בוואיוס החיצונים

התרגול יכול להתבצע בישיבה או שכיבה על הגב. ניתן לבצע את כל חמשת הוואיוס החיצוניים אחד אחרי השני ברצף או לשלב מספר וואיוס יחד למשל דואדאטה ו-דהאנאנג'איה או כל שילוב אחר שנעשה באופן ספונטאני.

האימון מתבסס על תרגול כל חמשת הוואיוס לפני הסדר כאשר בכל וואיו ניתן לבצע שלוש חזרות . 

אימון הנוסף הינו "אימון מחזור הנחש". באימון זה מבצעים את כל הוואיוס ברצף האחחד אחרי השני ללא חזרות .

 

יתרונות התרגול

  • תרגול הוואיוס החיצונים מיטיב את תרגול היוגה מרחיב ומאפשר את העבודה עם העקרונות של ויג'נאנה
  • כדאי לבצע אותו לפני מדיטציה כיוון שהוא בעל ערך שמשקיט את התודעה
  • התרגול מאפשר אימון מעודן ואיטי יותר של פארניאמה
  • משחרר מתחים ועייפות במיוחד בחברה המערבית בה המהירות וקצב התחרשות האירועים גבוה במיוחד שגורמים להיווצרות והצטברות של מתח. לכן האימון בוואיוס החיצונים מועיל כפתיח לאימון בזמנים בהם האימון ביוגה קשה במיוחד
  • בהתבוננות בתינוקות קטנים, אפשר להבחין שהם מבצעים את הויאוס החיצוניים באופן ספונטני ובתדירות גבוהה. יתכן ואצל המבוגרים בגלל הגבלה תרבותית, לא מקובל לעשות את הויאוס החיצוניים בגלל "שזה לא מנומס" למשל לפהק בציבור...

פירוט הוואיוס החיצוניים

שם הוואיו

אופן התרגול

תמונה

נאגה וואיו  Naga (הנחש)

"הנאגה מבצע את פעולת השיהוק או ההקאה. הנאגה וואיו מעורר את התודעה"

  • פעולת שיהוק או הקאה
  • נשאף תוך כדי הרחבת הגרון
  • הלשון מונחת שטוחה בבסיס הפה
  • נשמיע את הצליל העדין של האוג'אי
  • נפנה הראש הצליל וננשוף תוך כדי הוצאת הלשון בכוח והשמעת הצליל האאאאחחח

קורמה וואיו Kurma (הצב)

"הקורמה פותח את העפעפיים. הקרומה מחולל את ראייה"

  • נשאף ונישא את המבט מעט מעלה
  • נרחיב בהדרגה את העיניים
  • נחזיק את העיניים פקוחות לרווחה עד שנתחיל למצמץ או עד לשחרור דמעות
  • נעצום את העיניים בעדינות

Kurma Vayu

קריקארה וואיו  Krikara (הפלפל או החוגלה)

"הקריקארה גורם לעיטוש. הקריקארה יוצר רעב וצמא"

  • נשאף תוך כדי הרחבת הנחיריים
  • נחזיק אותם רחבים ככל שנוכל בעצירת נשימה
  • נשחרר תוך כדי נשיפה מהאף ​(אם לא ניתן להרחיב הנחיריים אפשר להניח אצבע על צידו של כל נחיר כדי לצור כוח נגדי שיסייע לחוש את תחושת ההתרחבות לצורך לימוד)

Machine generated alternative text: V-

דוואדאטה וואיו Devadatta (מתת אל)

"הדואדאטה עושה פיהוק ומייצר פיהוק"

  • ניצור פיהוק רחב הכולל הקולות הנלווים לפיהוק ואולי גם תנועת התארכות בגוף
  • נאפשר רצף פיהוקים אם מתרחשים ​(במהלך הפיהוק הגרון מתרחב אך גם האוזניים משתתפות בתהליך הפתיחה)
  • כדאי לבדוק אם הפיהוק מאוזן בין צדדי הפנים ואם לא לאזן גם את הצד השני
  • פעמים רבות וואיוס אחד מפעיל את וואיוס אחר ולכן יתכנו גם הרחבת עיניים (קיריקארה) ואולי גם הרחבת גרון (נאגה)

Machine generated alternative text:

דהאנאנג'איה וואיו Dhananjaya (המנצח שזכה בשלל - אחד משמות ארג'ונה)

  • נשאף, נרים את הזרועות מעל לראש, ונאפשר לגוף להתמלא ולהתארך
  • יש לקמר ולאגרף את כפות הידיים כלפי מטה
  • אפשר לאפשר אנחה

Machine generated alternative text: 4JA‘T

 

הוואיוס פנימיים

מקורות הוואיוס הפנימיים

בטקסטים מוזכרים הוואיוס עלפי מיקומם בגוף. הם מתוארים כנקודות מיקוד מועדפות בהן מתרכזים בעת אמון הדהרנה (ריכוז) שממקד את התודעה למקום אחד. אולם נקודות המיקוד משמשות לצורך השקטת גלי התודעה (וריטיס) בעוד שאימון הוואיוס מתמקד במקומות מסוימים על-מנת לחשוף את איכותיהם. אורית סן-גופטה נתקלה במאמר של H. W. Bodevitz "פראנה, אפאנה, אפאנה ופראנות אחרות ספרות הוודית" שהציע לתרגם את הפראנה כנשיפה ואת האפאנה כשאיפה. מאמר זה נתן את יסוד לבניית האימון בוואיוס.

 

אופן האימון בוואיוס הפנימיים

האמון בוואיוס הפנימיים מבוסס על נשיפה למקום מסוים בגוף, ולאחריה שאיפה לאזור שמעליו. הנקודות הנמוכות יותר ממיקום הוואיוס הפנימיים הם המקומות בהם מגיעים לחיבור הטוב ביותר לוואיוס. ניתן לראות את הדבר כדימוי של דלת כניסה לחדר והדלת ממוקמת נמוך יותר מחדר.

ניתן לשלב את הוואיוס גם באימון הפראנאימה, לדוגמה אוג'אי פראנאה וואיו:

  • הוצאת אויר בפראנה וואיו
  • עצמות הישיבה נוכחות ומתוכם הגו מתחיל להזדקף מעלה
  • קבלת אויר והתבוננות בזרימה שלו פנימה עם תנועת הגוף
  • חזה מתמלא מתרומם ונפתח לצדדים ← זרימה למעלה ולצד
  • צלעות תחתונות יורדות מטה ← זרימה למטה

 

יתרונות התרגול

  • ההתמקדות בנקודות מוגדרות ונשיפה יוצרת יציבה ספונטנית מכוונת יותר כך כלפי שדה הכבידה
  • האימון בוואיוס יוצר סוג של עמוד אויר אנכי ועוזר בארגון הגוף לאורך קו אנכי בשדה הכבידה
  • שימוש בוואיוס בעת תרגול אסאנות מהווה סוג של "כפתורי" כוונון לאיזון הגוף בין הקדימה ואחורה
  • עבודה עם הוואיוס מאפשרת יצירת הליבה הפנימית המעודנת והתנועה הראשונית של כל אחת משלוש הבנדהות העיקריות

 

פירוט הוואיוס הפנימיים

שם הוואיו

אופן התרגול

תמונה

פראנה וואיו   -  Pranaהלב

לפי השיווה סאמהיטה, וכתבים אחרים, הפראנה הוא החשוב מבין כולם.

  • נתבונן בנשימה באזור החזה
  • נתמקד באזור המרכזי של קדמת הסרעפת בגובה הצלע המרחפת התחתונה (בין סוף הסטרנום לטבור) - ננשוף אוויר
  • התמקדות בנקודה זו בעוד היא נעשית קומפקטית יותר ויותר
  • בתום הנשיפה נוצרת גומה ← שמובילה לקומבהקה (עצירת נשימה) קצרה
  • שאיפה אל האזור שמעל, אזור הלב מושב הפראנה וואיו

 

אפאנה וואיו Apana - פי הטבעת

  • נתבונן בתחושה בפי הטבעת
  • עם הנשיפה נקמוץ את אגרוף אחת הידיים ובמקביל נכווץ ונאסוף את פי הטבעת לאט ובהדרגה
  • לאחר קומבהקה קצרה נשחרר את הבטן התחתונה ויד עם היד ובמקביל נשאף לאזור הבטן התחתונה
  • השימוש ביד עוזר בתהליך הכיווץ

 

סאמאנה וואיו  - Samana האזור סביב הטבור

  • נתבונן בנשימה לאזור הטבור
  • נמצא את האזור 3 אצבעות מתחת לטבור
  • נתמקד בנשיפה אליו (נשים לב שהנקודה הופכת קומפקטית יותר ובסוף נוצרת גומה)
  • עם הוספת האפנה לסאמנה מתעוררת המולה בנדהה
  • לאחר קומבהקה קצרה נשאף לאזור שמעל לבטן

אודאנה וואיו - Udana  הגרון (אוד = כלפי מעלה)

  • נתבונן בנשימה לאזור הגרון
  • נתרכז בגרון תוך התמקדות בנשיפה מקדמת הגוף לאחור
  • במהלך הנשיפה נתבונן בלסת התחתונה היורדת מטה
  • העורף מתארך נע אחורה והסנטר יורד מעט מטה
  • נדמה כאילו נוצרת גומה במרכז הגרון
  • לאחר קומבהקה נשאף אל תוך הראש

ויאנה וואיו  - Viana  "הויאנה נע בכל הגוף כולו"

  • ננשוף מהחוץ פנימה אל מרכז החזה
  • לאחר קומבהקה קצרה נשאוף אל כל הגוף
  • כאן נעשה שימוש בדימיון הנשיפה כאילו דרך כל הנקבוביות של העור מכל הכיוונים למרכז הגוץ
  • בשאיפה נקבל אוויר ונדמיין תנועה מהחוץ, מהפריפריה לעבר הרכז הגוף

 

שילוב הוואיוס בתרגול האסאנות

הוואיוס משמש ככלי רב עוצמה על-מנת להבחין באמצע שבין החלק  הקדמי והאחורי של הגוף. חשוב להבין שאנחנו מביאים את הרגלי היציבה שלנו לתוך האימון והם באים לידי ביטוי בתוך האסנות. עבודה עם הויאוס יכולה לשנות ולשפר את היציבה ובעקבות כך גם את האסאנה. כך למשל מי שהחזה שלו מנופח ודומיננטי, יכול, באמצעות פראנה וואיו לרכך אותו ולמצוא מקום מכוונן יותר. לעיתים לא כדאי לתקן אסאנה כיוון שמקור לחוסר הדיוק נמצא ביציבה הבסיסית ולכן מומלץ לעבוד על כיוונון של היציבה. מתוך ניסיון אישי של תרגל עם הוואיוס,  העבודה עם הוואיוס מבהירה את ההבדלים בין הקדמי והאחורי של הגוף לקשרי הגומלין ולתלת ממדיות של הגוף.